Menu

J. F. Willumsen

1913-07-10

Modtager

Ventura Ochoa

Dokumentindhold

Willumsen sender et svar tilbage på Ventura Ochoas forespørgsel, hvori han oplister sin egen kunstneriske produktion, historik og uddannelse. Han beskriver desuden kunstens egenart, og han fremhæver den europæiske kulturs kunst. Derudover nævner han de kunstnere og kunstværker, som har haft den største relevans for ham.

Transskription

Strandagervej 28         10 Juli 1913.
Hellerup
Danmark

Hr. Ventura Ochoa
Alameda de Apodaca No 18
Cadiz

Modtaget Deres ærede Forespørgsel af 8 Juli
Jeg skal med Glæde svare paa Deres Spørgsmaal saa godt jeg formaar det. Jeg tillader mig at gøre det paa Dansk, da jeg af Deres Brev ser at De magter dette Sprog til Fuldkommenhed -

Jeg er født d 7 September 1863 i København – fik min kunstneriske Uddannelse paa det kongelige Kunstakademi og er ogsaa Elev af den bekendte Maler P.S. Krøyer. Udstillede første Gang paa Kunstudstillingen ved Kunstakademiet 1883. Men i 1890 stiftede jeg sammen med andre utilfredse en ny Kunstudstilling "Den frie Udstilling" (L’exposition independente) hvor jeg altid udstiller. Jeg er tillige Medlem af Societé nationale de Champs de Mars. Paris, hvor jeg ofte har udstillet; Har iøvrigt udstillet i mange Byer i Europa og Amerika. Foruden af være Maler har jeg ogsaa været Billedhugger og Keramiker. Og i Aarene 1897-1900 været kunstnerisk Direktør for den bekendte københavnske Porcelænsfabrik: Bing og Grøndahl i Anledning af Verdensudstillingen i Paris 1900. Har ogsaa studeret til Arkitekt og bygget nogle faa Bygninger.
Gift 1903 med Billedhuggerinden Edith Willumsen født Wessel –

At svare paa hvilken Kunst jeg foretrækker kan blive vanskeligt; Jeg ser Dygtighed, Skønhed og Kunstnerisk Personlighed i næsten de fleste Kunstretninger, lige fra den Oldnordiske, ægyptiske

assyriske og østerlandske til den moderne æuropæiske. Men af disse foretrækker jeg den europæiske. Europæerne har som Naturgave en særlig Sans for det Plastiske, hvilket giver den europæiske Kunst sin særlige Stil og jeg tør vel sige at denne Kunst derved hæves et betydeligt Stykke op over den som andre Folkeracer har frembragt.
Dette i Forbindelse med en anden særlig europæisk Ejendommelighed nemlig Præget af den kunstneriske Individualitet giver den yderlig sin store Interesse.
Jeg tænker i dette Tilfælde paa den Plastiskske Form som viser sig saavel i Maleri som i Sculptur.
En enkelt Yndlingskunstner har jeg ikke, derimod er der mange jeg holder meget af jeg beundrer meget ; men jeg vil ikke nægte at de har skiftet noget i Tidens Løb eftersom jeg udviklede mig,
Men af de classiske vil nævne: Tintoretto, Greco, Velasques, Goya, Rembrandt, Frans Hals – Phidias – Michelangelo – Donatello – Thorvaldsen –
Men jeg vil ikke undlade at nævne et Par moderne Kunstnere, idet jeg mener, at Fremtiden vil betragte den moderne Kunst som en Renaissance: Rafaelli, Paul Gauguin, Maurice Denis, Munch.
Det maa naturligvis være blandt disse Folks Arbejder at jeg skal søge de Kunstværker jeg holder mest af.

Tintoretto: Scuola da San-Rocco Billederne.
Greco: San Mauricios Martyrirum (Escurial) og Portrætter
Velasques: Las Meninas og Bredas Overgivelse
Goya: senere Arbejder og Los Capricios
Rembrandt senere Arbejder. Portrætter og Bibelske Billeder, Raderinger
Frans Hals. Portrætter af Forstanderne af Gamling Hospitaler i Harlem
deraf Skitsen (i København) til Descartes (Louvre)
Phidias: Partenon Skulpturerne
Michelangelo: Medici Kapellet -
Donatello: Prædikestolene i San Lorenzo
Thorvaldsen: Pavemonumentet og Apostelfigurerne (Frue Kirke i København)

Jeg kan naturligvis ikke med faa Ord udtømmende forklare hvad jeg mener med Ordet Kunst.
Men jeg antager at det er saadant noget som:
Produktet af Et Menneskes Trang til at udtrykke sig ved Hjælp af Billedvirkning. NB. han skal formaa at gøre det paa den fuldkomneste Maade. – Det vil sige Han skal ikke alene kunde digte Billedet, men han skal ogsaa kunde fremstille det, og det er det de ovennævnte Kunstnere har formaaet.

Arkitektur.
1898. Den frie Udstillings Bygning
1906 Min Atelierbygning.
1910 Frilufttearet med sine dekorative Fugle
Desuden en Række Lithografier med Æmner fra Danmark Sweitz og Spanien.
1896-1913 Plakater og Lithografier med Æmner fra Danmark – Sweitz og Spanien

Blandt de Malerier jeg har malt skal jeg nævne følgende
1889. Vaskeriet. i Göteborg Museum.
1889 En Række spanske Billeder.
1889-95 En Række Billeder fra Paris og Bretagne
1892-93 Jotunheims Bjærge -
1902 Sol over Sydens Bjærge   Thiels Galleri Stockholm
1904 Bjærgbestigersken   Hagemanns Kolegium. København
1904 3 dekorative Billeder. Moder og Datter i tre Alderstrin.
Charlottenlund Slot. Sverige.
1909 En Moders Drøm.
1910 Sol og Ungdom. (Børn paa Stranden)
1911-12-13 En Række spanske Billeder.
1912 Maleren og hans Familje

Aquareller og Tegninger
1897 Legende Amoriner.   Hirschsprungs Galleri København
1900. Kilden med den dybe Tone.   Kunstindustrimuseet. Københn
1902 En Række Aquareller fra Bjærge.   Hirschsprungs Gallerie
National Galleriet i Christiania, finske Gallerier

Skulptur
1891 Stenbruddet og den forgyldte Gemse. Malet Relief
1899. Gravmonumentet over mine Forældre. Vestre Kirkegaard. København og Galleriet i Göteborg
1910 Gravmonument over en ung Pige. Holmens Kirkegaar Købhavn og National Galleriet i København
1911 Gravmonumente over Professor Bohr. Assistents Kirkegaard Københ
1908 Politikeren Hørups Statue i Kongens Have København
1910. Pietro Krohns Mindetavle i Kunstindustrimuseet i Københn

Keramik
1893-1899. En Samling Stentøj i Kunstindustrimuseet København
1899-1900 Bing og Grøndahls Udstilling af Porcelæn paa Verdens Udst i Paris 1900.
Se foran