J. F. Willumsen
1936-02-03
Afsender
Jens Ferdinand Willumsen
Modtager
Pelle Swedlund
Dokumentindhold
Sol over Sydens Bjerge på Thielska Galleriet skal restaureres, og Pelle Swedlund har efterspurgt oplysninger om maleriet. Willumsen erindrer, at han anvendte oliefarve opblandet med en tynd snedkerlim, og han fraråder brugen af linolie i konserveringsarbejdet. Afslutningsvis beskriver Willumsen, hvorledes han selv konserverer billeder.
Transskription
3 Febr. 1936
Deres Brev af 29 Januar 1936 har jeg modtaget.
Det glædede mig meget da Jeg ved det erfarede at De holder af mit Billede "Sol over Sydens Bjærge" og at Direktionen mener at det er værd at bevare for Fremtiden.
Jeg husker ikke nøjagtigt hvilken Teknik jeg brugte.
Men jeg tror det er malt med Oliefarve uden Tempera under, Paa en Grundering af Blanc d'Éspagne (En Slags Kaolin) blandet med en meget tynd alm. Snedkerlim.
Det blev aldrig fernisseret
Da Billedet skulde have en lys Helhedsvirkning har jeg vistnok fortyndet
Oliefarven med Terpentinolie.
Derfor maa jeg raade Restauratøren til ikke at bruge Linolie eller lignende Olier, der alle mørkner meget.
Naar jeg restuarere[r] et Billede udtrækker jeg det meste af den Olie der er i den revne Oliefarve, ved at udpresse Farven paa Trækpapir, og dernæst fortynde den med Terpentinolie.
En let Mastixfernis mørkner kun lidt et Billede; men saadanne lyse Billeder kan kun bevares, mod Ruin, ved at der sættes Glas foran, naar de ikke stærkt fernisseres.
Er det malt paa et tyndt Lagenlærred, er det Aarsagen til at det craquelerer, og det maa saa klistres paa et tykt Lærred og stryges fladt – Men det kender Hr Konservator Alf. Nielsen bedre end jeg.
JFW
Fakta
PDFDansk
J.F. Willumsens Museum
Arkivkasse: C/I/5 - Korrespondance med Akademier, Museer & Foreninger
Omtalte genstande