Menu

J. F. Willumsen

1927-05-10

Afsender

Johan Plesner

Dokumentindhold

Plesner skal skrive en kronik til Politiken, der skal omhandle tilblivelsen af Willumsens bog La Jeunesse du Peintre El Greco. Henrik Cavling har foreslået, at Karl Madsen skriver en anmeldelse af bogen, hvilket Plesner har frarådet. Han har forespurgt, om Erik Zahle eller Peter Johansen evt. kan skrive den i stedet for. Plesner er ved at fæddiggøre sit speciale om Firenze i det 13.-14. århundrede . Willumsens skulptur Elisabeth Dons som Amneris i Aida er opstillet på Statens Museum for Kunst, hvilket undrer Plesner.

Transskription

Regensen 10 Maj 1927.

Kære Mester! Tak for Deres Brev og fordi De har ladet sende mig et Eksemplar af den store Bog. Endnu er den ikke kommet, og Postvæsenet mener ikke Pakken kan være her før om nogle Dage. Venter De Bjørnetjeneste af mig, var det maaske klogest om De helt havde bremset min Tjenesteiver. Hør nu, hvad jeg har gjort; "Berlingeren" og "Nationaltidende" har faaet Forhaandsnotitser, "Berl." desuden en Oversættelse af Forlagsmeddelelsen til Boghandlerne, som jeg var saa heldig at faa fat paa. Dertil har jeg aftalt med Cavling, at saasnart jeg har faaet Bogen, skal jeg skrive en Kronik om den. Ikke en Anmeldelse, det maa andre om. Men jeg vil samle hvad jeg ved om Deres Studier i Greco, ligefra dengang i 88, da Kirkekustoden fortalte Dem, at man intet vidste om Grecos Ungdom, og saa vil jeg søge at give en kort Recension af Deres Tanker med Bogen; om orientalsk og europæisk; om tekniske Analyser; om Delingen af Bassano-Skolens Arbejder og fortælle, hvordan Deres Theorier om f. Eks. Grecos Arbejder i Rom allerede er blevet smukt bekræftet ved det nyligt fundne Brev fra Giulo Clovio. Desuden lidt om, hvad Akademiets Bibliotek har af ny Greco-Litteratur. Saaledes vil jeg prøve at give den Baggrund paa hvilken Bogen skal ses. Om den egentlige Anmeldelse talte jeg med Cavling. Han vilde overlade den til Karl Madsen. Det tror jeg

dog, jeg fik talt ham fra. Han nævnte saa Wanscher, men jeg foreslog ham at lade den unge Zahle forsøge. Han er Magister med Speciale i Veneziansk Kunst, og han vilde i hvert Fald gøre samvittighedsfuldt Arbejde. Han er af Type Museumsmand og muligt at han vil svare, at da han ikke har været i Toledo kan han ikke anmelde Bogen. – Jeg sagde til Cavling, at den enste her, der kendte lidt til Greco i Toledo, var P. Johansen. "Han er ikke kendt af Offentligheden" svarede C. – Hvis De selv vilde skrive til mig om Anmelderspørgsmaalet er det rimeligt at jeg kan faa Cavling ind paa det Spor, De tror er bedst. – Til "Politiken" skrev jeg den samme Dag vedlagte Forhaandsnotits, som Red. dog har beklippet. Grunden til, at der staar i den, at jeg har været Sekretær ved Udarbejdelsen, er den, at Fortsættelsen lød paa, at Hr. P. vil fortælle om Bogens Tilblivelse og Willumsens Synspunkter og Metoder. Red. har villet se min Artikel før de bandt sig til den. Iøvrigt er at berette, at jeg har bedt forskellige Boghandlere forskrive Bogen og have den liggende fremme.
Hvad mig angaar, er jeg til Eksamen – endelig!
Første Del overstodes ved Juletid, anden Del kommer nu til Sommer. P.t. er jeg Florentiner, d.v.s. arbejder udelukkende med Specialet, der er Firenze paa Dantes og Giottos Tid. Jeg morer mig dejligt.
Er det store Relief virkelig allerede færdigt!?
Jeg glæder mig til at se baade det – og Dem og Deres Familie. Men jeg gruer ved Tanken om, at De nu igen

vil faa Vrøvl med Komitéer og Autoriteter. Jeg er nemlig overbevist om at De Herrer intet har forberedt med Hensyn til Anbringelse etc. Jeg ved jo intet derom, men det vilde lidet ligne dem at være saa forudseende. De har snarest tænkt, at nu havde de da Fred for den store, grumme Mand i de 10 Aar Kontrakten lød paa!
For nogen Tid siden opdagede jeg tilfældigt, at Deres Statue af Frøken Dons var stillet op i Kunstmuseets Loggia. Den er vidunderligt god. Jeg beundrede navnlig det at Formen paa een Gang var saa stor og saa karakterfuld, man kunde sige: karrikeret og dog afrundet.
Og saa det at den lidenskabelige Bevægelse var bundet indenfor et simpelt Omrids. – Men hvorfor er Statuen stillet paa Museet? Det er vel fordi den ikke passer paa Teatrets Nips-hylde? – det, der virker saa umiddelbart stærkt ved den, er nok dens tragiske Storhed.
Med mange Hilsener til hele Familien. Jeg glæder mig meget til at høre, hvordan det gaar Dem alle.
Deres hengivne
Johan Plesner

Omtalte genstande

  • J.F. Willumsens bog: La Jeunesse du Peintre El Greco (1927)
    G. Crès & Cie, Paris

  • J.F. Willumsen: Elisabeth Dons som Amneris i Aida (1926)
    Marmor, Det Kgl. Teaters foyer

  • J.F. Willumsen: Det Store Relief (1893-1928)
    Marmor, andre stenarter og forgyldt bronze, 440 x 646 cm.
    Statens Museum for Kunst (deponeret på J.F. Willumsens Museum), Acc 2

Fakta

PDF
Brev

Dansk

København (Danmark)
  • Rom, Italien
  • Toledo, Spanien
  • Firenze, Italien

J.F. Willumsens Museum
Arkivkasse: A/II/6 - PQ